Gumiabroncs felépítése

Az abroncs feladata, hogy biztosítsa a kapcsolatot a gépjármű és az út között. Fel kell vennie, továbbítania vagy csökkentenie minden ráható erőt. Az abroncsok jelentősen meghatározzák a jármű menetbiztonságát és menetkomfortját. Az ábrán az abroncsok felépítése látható.

Az abroncsok légnyomása

Ha egy abroncs nyomása nem megfelelő, nem tudja megfelelően ellátni a feladatát sem. Nő az üzemanyagfogyasztás, felgyorsul, vagy egyenetlenné válik a kopás.

Ennek elkerülése érdekében tartsa be az alábbiakat:
  • Ellenőriztesse az abroncsok nyomását lehetőleg hetente, de legfeljebb havonta.
  • A légnyomást mindig hideg abroncsokon ellenőrizze. Már kis mértékű felmelegedés is pontatlan nyomásértékeket eredményez.
  • Az elveszett szelepsapkát azonnal pótolja. Csavarja fel a szelepsapkát szilárdan és ellenőrizze a gumiszelep esetleges sérüléseit is.
  • A pótkerék légnyomását is rendszeresen ellenőrizze. Az előírtnál kb. 0,5 bar-ral nagyobb nyomásnak kell benne lennie.

Az abroncsok sérülései

Az abroncsokon gyakran látható egyenetlen profilkopás, melynek típusai a következőek:

Erőteljesebb kopás az abroncs közepén túl nagy légnyomást jelent. Erősebb kopás az abroncs szélein viszont túl alacsony nyomást mutat. Kagylós kopás (kivájódás) akkor keletkezk, ha hibás a rugózás vagy a lengéscsillapító. Féloldalas kopás futóműbeállítási problémákat jelez. Ezért:
  • Legalább negyedéves rendszerességgel ellenőriztesse szakemberrel abroncsai általános állapotát.
  • Ne felejtse el, hogy minden abroncsnak belső oldala is van, amelyet csak szakember tud ellenőrizni.

Figyelem! Még az új abroncsok is hamar elkopnak, ha a kormány és a futómű hibáit egy szakember minél előbb meg nem szünteti.

Profilmélység

A lekopott futófelület már nem képes megfelelően ellátni a feladatát, különösen nem tud megbirkózni a nedves, nyálkás útfelületen történő tapadással. Abroncsait legkésőbb a törvényben előírt 1,6 mm-es minimális profilmélység elérésekor cseréltesse ki.

A kopásjelzők – kiemelkedések a profilból –, amelyek akkor válnak láthatóvá, ha a profil 1,6 mm-re lekopott, egyértelműen figyelmeztetnek erre.

A csere a nyári gumi esetében már 2 mm-es, a téli gumi esetében 4 mm-es profilmélységnél ajánlott.

Ultra nagy teljesítményű (Z, W, Y) abroncsnál a 3 mm-t nem szabad túllépni.

Az abroncsok kora

Az abroncsok élettartama maximum 8-10 év, még akkor is, ha kifogástalanul néznek ki és ritkán használták azokat. A gumikeverék idővel öregszik és veszít rugalmasságából – ennek oka gyakran az öv és a karkasz lassú elválása. A magas hőmérséklet és a közvetlen napsugárzás felgyorsítják ezt az öregedési folyamatot.

A hosszabb időre leállított autó és lakókocsi kerekét takarja le!
A lakókocsi-abroncsokat és a ritkán használt abroncsokat 5-7 évente cserélje le!
6 évnél régebbi pótkereket csak rendkívüli vészhelyzetben használjon!


Gumiabroncs jelölések

Mit jelent az abroncson a 195/65 R 15 V jelölés?
195 – abroncsszélesség
Ez az abroncs szerkezetétől függetlenül mindig mm-ben van megadva.
65 – átmérő viszonyszám
Ezt úgy kapjuk meg, ha az abroncs mm-ben megadott magasságát elosztjuk az abroncs mm-ben megadott szélességével és 100-zal megszorozzuk.
R – abroncs szerkezete
Radiál abroncsnál R betű, diagonál abroncsnál D betű vagy egy vonal (–) a jelölés.
15 – keréktárcsa átmérője
Ezeket általában collban adják meg, de mm is előfordul.
V – sebesség megjelölése (sebesség index)
Az abroncsnál megengedettlegnagyobb sebességet betűkód jelöli.

Sebesség index táblázat

Sebesség index Maximális sebesség Sebesség index Maximális sebesség
A1 5 K 110
A2 10 L 120
A3 15 M 130
A4 20 N 140
A5 25 P 150
A6 30 Q 160
A7 35 R 170
A8 40 S 180
B 50 T 190
C 60 U 200
D 65 H 210
E 70 V 240
F 80 W 270
G 90 Y 300
J 100 ZR 240 felett