Az abroncs feladata, hogy biztosítsa a kapcsolatot a gépjármű és az út között. Fel kell vennie, továbbítania vagy csökkentenie minden ráható erőt. Az abroncsok jelentősen meghatározzák a jármű menetbiztonságát és menetkomfortját. Az ábrán az abroncsok felépítése látható.
Az abroncsok légnyomása
Ha egy abroncs nyomása nem megfelelő, nem tudja megfelelően ellátni a feladatát sem. Nő az üzemanyagfogyasztás, felgyorsul, vagy egyenetlenné válik a kopás.
Ennek elkerülése érdekében tartsa be az alábbiakat:
- Ellenőriztesse az abroncsok nyomását lehetőleg hetente, de legfeljebb havonta.
- A légnyomást mindig hideg abroncsokon ellenőrizze. Már kis mértékű felmelegedés is pontatlan nyomásértékeket eredményez.
- Az elveszett szelepsapkát azonnal pótolja. Csavarja fel a szelepsapkát szilárdan és ellenőrizze a gumiszelep esetleges sérüléseit is.
- A pótkerék légnyomását is rendszeresen ellenőrizze. Az előírtnál kb. 0,5 bar-ral nagyobb nyomásnak kell benne lennie.
Az abroncsok sérülései
Az abroncsokon gyakran látható egyenetlen profilkopás, melynek típusai a következőek:
Erőteljesebb kopás az abroncs közepén túl nagy légnyomást jelent. Erősebb kopás az abroncs szélein viszont túl alacsony nyomást mutat. Kagylós kopás (kivájódás) akkor keletkezk, ha hibás a rugózás vagy a lengéscsillapító. Féloldalas kopás futóműbeállítási problémákat jelez. Ezért:
- Legalább negyedéves rendszerességgel ellenőriztesse szakemberrel abroncsai általános állapotát.
- Ne felejtse el, hogy minden abroncsnak belső oldala is van, amelyet csak szakember tud ellenőrizni.
Figyelem! Még az új abroncsok is hamar elkopnak, ha a kormány és a futómű hibáit egy szakember minél előbb meg nem szünteti.
Profilmélység
A lekopott futófelület már nem képes megfelelően ellátni a feladatát, különösen nem tud megbirkózni a nedves, nyálkás útfelületen történő tapadással. Abroncsait legkésőbb a törvényben előírt 1,6 mm-es minimális profilmélység elérésekor cseréltesse ki.
A kopásjelzők – kiemelkedések a profilból –, amelyek akkor válnak láthatóvá, ha a profil 1,6 mm-re lekopott, egyértelműen figyelmeztetnek erre.
A csere a
nyári gumi esetében már 2 mm-es, a
téli gumi esetében 4 mm-es profilmélységnél ajánlott.
Ultra nagy teljesítményű (Z, W, Y) abroncsnál a 3 mm-t nem szabad túllépni.
Az abroncsok kora
Az abroncsok élettartama maximum 8-10 év, még akkor is, ha kifogástalanul néznek ki és ritkán használták azokat. A gumikeverék idővel öregszik és veszít rugalmasságából – ennek oka gyakran az öv és a karkasz lassú elválása. A magas hőmérséklet és a közvetlen napsugárzás felgyorsítják ezt az öregedési folyamatot.
A hosszabb időre leállított autó és lakókocsi kerekét takarja le!
A lakókocsi-abroncsokat és a ritkán használt abroncsokat 5-7 évente cserélje le!
6 évnél régebbi pótkereket csak rendkívüli vészhelyzetben használjon!
Gumiabroncs jelölések
Mit jelent az abroncson a 195/65 R 15 V jelölés? |
195 – | abroncsszélesség Ez az abroncs szerkezetétől függetlenül mindig mm-ben van megadva. |
65 – | átmérő viszonyszám Ezt úgy kapjuk meg, ha az abroncs mm-ben megadott magasságát elosztjuk az abroncs mm-ben megadott szélességével és 100-zal megszorozzuk. |
R – | abroncs szerkezete Radiál abroncsnál R betű, diagonál abroncsnál D betű vagy egy vonal (–) a jelölés. |
15 – | keréktárcsa átmérője Ezeket általában collban adják meg, de mm is előfordul. |
V – | sebesség megjelölése (sebesség index) Az abroncsnál megengedettlegnagyobb sebességet betűkód jelöli. |
Sebesség index táblázat
Sebesség index | Maximális sebesség | Sebesség index | Maximális sebesség |
A1 | 5 | K | 110 |
A2 | 10 | L | 120 |
A3 | 15 | M | 130 |
A4 | 20 | N | 140 |
A5 | 25 | P | 150 |
A6 | 30 | Q | 160 |
A7 | 35 | R | 170 |
A8 | 40 | S | 180 |
B | 50 | T | 190 |
C | 60 | U | 200 |
D | 65 | H | 210 |
E | 70 | V | 240 |
F | 80 | W | 270 |
G | 90 | Y | 300 |
J | 100 | ZR | 240 felett |